onsdag 16 november 2016

Hour of Code 5-11 december

Förra året blev Hour of Code det största utbildningsevenemanget någonsin och de 3 senaste åren har Hour of Code nått över 100 miljoner elever i över 180 länder.

Med din hjälp vill vi i år ge fler elever i Norrköping möjligheten att lära sig programmera.

Det krävs ingen tidigare erfarenhet av programmering. Du kan till och med göra en Hour of Code utan internet-uppkoppling eller dator. Se den enkla kom-igång-guide och gör dig redo att inspirera dina elever.

För elever med tidigare erfarenhet kommer årets Hour of Code ha en större variation av aktiviteter, inklusive sådana som kommer passa de som är mer erfarna. Mer information om detta kommer inom kort.

Registrera din skola idag på https://hourofcode.com

För mer information fortsätt läs i skolguiden för Hour of Code


HOUR OF CODE SKOLGUIDE


1. Välj en Hour of Code-aktivitet som passar ditt klassrum och erfarenhet.

Det finns roliga aktiviteter för elever i alla åldrar, skapade av olika partners i ett antal olika ämnen - ingen tidigare erfarenhet krävs. Vill du göra en Hour of Code på exempelvis svenska- eller historialektionen? Eller för elever som har testat på programmera sedan tidigare? Valmöjligheter för både avancerade och ämnesspecifika klassrum finns. Besök
code.org/learn. För att få en idé hur det kan se ut, testa gärna code.org/frozen.

Olika alternativ:


  • Leds av eleverna - kräver minimal lärarförberedelse
  • Leds av lärare - lektionsplaner som passar alla lärare
  • Hitta den övning som passar ditt klassrum bäst - övningsfilter och sökfunktioner blir tillgängliga i november.


2. Registrera din klass och rekrytera din skola
Registrera din klass eller skola på https://hourofcode.com.
  • Lärare: Organisera en Hour of Code för alla dina elever under veckan. Uppmana andra lärare att göra detsamma.
  • Rektor: Planera för hela skolan att göra en Hour of Code. Du behöver inte en dator till varje elev.
  • Föräldrar: Ge denna guide till din skola. Erbjud dig gärna att hjälpa till.

3. Planera vilka teknikbehov du har - datorer är frivilliga

Hour of Code gör sig bäst med datorer med Internet för att göra online-övningarna. Det behöver inte laddas ner något, och du behöver inte logga in någonstans. Och du behöver inte en dator för varje elev.

I datorsalen: Ta med din klass till datorsalen för ett tillfälle där eleverna får göra en Hour of Code tillsammans.

I klassrummet: Om ditt klassrum redan har internet och datorer, plattor eller tillgång till datavagn, så kan dina elever i turas om att göra Hour of Code under veckan.

Jobba i par: Detta kräver färre datorer, och eleverna behöver samarbeta för att lära sig mer.

Via projektor: Om ditt klassrum har en projektor med ikopplad dator och tillgång till Internet, låt eleverna tillsammans göra en Hour of Code på en delad projektorbild, där alla får hjälpas åt.

Engagera föräldrar att ta med sig utrustning: Be föräldrar att ta med sig surfplattor eller bärbara datorer som klassen kan dela på (för skolor som har trådlöst internet).

Använd mobiltelefoner eller surfplattor: Om din skola inte har tillräckligt med datorer eller trådlös internet-uppkoppling, så fungerar många av Hour of Code-aktiviteterna på mobiltelefoner och surfplattor.

Använd offline-övningar: Vi har “unplugged”-övningar som lär ut de viktigaste principerna inom datorvetenskap - där ingen teknisk utrustning behövs. Om du istället har datorer men inte Internet, så kan du i förväg ladda hem Minecraft-övningen (studio.code.org/download/mc) och Star Wars-övningen (studio.code.org/download/starwars).



4. Inspirera elever och föräldrar

Dela marknadsföringsmaterialet. Inspirera studenter med filmer och affischer. Hitta allt du behöver på hourofcode.com/promote.

Uppmuntra även föräldrar att vara med. Elever med uppmuntrande föräldrar har högre sannolikhet att studera datavetenskap i framtiden. Ett exempel-mail till föräldrar finns på hourofcode.com/promote/resources.

Arrangera en Hour of Code-föräldrarkväll. Om du fullt ut vill engagera föräldrar i Hour of Code, överväg att bjuda in dem till en öppet hus-kväll där de kan göra en Hour of Code med deras barn och lärare från din skola.

Ge belöningar till lärare och elever. Om du vill slå på stort, så skapa priser och utmärkelser för lärare och elever.



5. Fira din Hour of Code

Det finns massvis av sätt att fira starten av Hour of Code på din skola under 5-11 december med resten av världen.

Arrangera en samling för hela skolan. Visa en Code.org-video eller bjud in en talare att göra en “unplugged”-övning med elever under en samling för hela skolan.

Bjud in press och representanter från kommunen. Berätta för dem om din skolas deltagande i den internationella Hour of Code, som pågår världen runt samtidigt den 5-11 december.

Bjud in närområdet. Föräldrar, släkt, volontärer och företagsledare kan alla lära sig att programmera. På exempelvis gymnasium så kan Hour of Code användas för att rekrytera elever till vårens programmeringskurser.

Fira! Dela dina intryck och foton på sociala medier med #HourOfCode.



6. Fortsätt lär dig! Efter Hour of Code.

Efter att ha avslutat Hour of Code kan du och dina elever göra följande:

Fortsätt lära dig i klassrummet eller online. Fortsätt med Code.org:s onlineläroplattform, Code Studio, där du kan följa dina elevers framsteg under tiden de lär sig i deras egen takt, eller hitta de bästa läroresurserna för ditt klassrum på code.org/educate (fysiska utbildningar är endast i USA).

Öka mängden datavetenskap i din skola eller i kommunen. Besök code.org/educate för att lära dig hur du kan få programmering genom hela F-9. För att få professionell kompetensutveckling till din skola eller kommun i Sverige, så kan du maila Sverige-partner Edvira, mailadress info@edvira.com .

Stötta införandet av programmering i grundskolan. Code.org och dess partners runtom i världen arbetar för att på internationell, nationell, läns- och kommunsnivå öka tillgången till datavetenskap för alla elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar